Rehviinfo
Kuidas vaadata auto rehvimõõtu?
Oma auto rehvimõõdu leiate:
- auto hooldusraamatust;
- autokerel olevalt tähiselt;
- olemasolevatelt rehvidelt (mis ei pruugi küll alati ühtida autotootja soovitusega).
TÄHISED JA LÜHENDID
185/65 R14 86T
185 – Rehvi laius millimeetrites (185 mm)
65 – Rehvi kõrgus protsentuaalselt laiusest (65%-i 185 mm-ist)
R – Radiaalrehvi tähis
14 – Velje diameeter tollides (14”)
86 – Koormusindeks: rehvi maksimaalne kandevõime (530 kg)
T – Kiirusindeks: maksimaalne kiirus, millel rehv suudab vastavat koormusindeksit kanda (190 km/h)
Rehvidega seotud lühendid
AT – Maastikumustriga rehv (All Terrain)
C – Kaubiku rehv (Cargo, Commercial)
E – Optimeeritud veeretakistusega rehv (Economy)
FR – Veljekaitsega rehv
M+S – Talve- või off-road rehv (Mud & Snow)
OUTSIDE – Rehvi väliskülg (asümmeetrilistel rehvidel)
OWL – Esiletoodud valgete tähtetega (Outline White Lettering)
RF, Reinf. – Tugevdatud rehv (Reinforced); RF=XL
SEAL – Isesulguv/torkekindel rehv
SSR – Tühisõiduomadustega rehv (Self Supporting Runflat)
TUBELESS / TUBE TYPE – Sisekummita / sisekummiga rehv
TWI – Turvisemustri kulumise indikaator (Tread Wear Indicator)
XL – Suurendatud kandevõimega rehv (Extra Load); XL=RF
AD – Alumiiniumnaast
BD – Vulkaniseeritud naast
DD – Teemantgeomeetriaga naast
OD – Ovaalnaast
SC – Pehme/põhjamaine turvisesegu (Soft Compound)
SD – Terasnaast
Koormusindeksid
Rehvimärgis
Euroopa Liidu määrus sätestab, et iga Euroopas müüdav sõidu- ja veoautorehv peab alates 1. novembrist 2012 olema selge märgistusega. Kohustusliku märgise eesmärgiks on pakkuda tarbijatele usaldusväärset ja võrreldavat informatsiooni rehvi kolme olulise omaduse kohta:
- Rehvi veeretakistus (=kütusesäästlikkus)
- Rehvi pidurdusmaa (=haarduvus) märjal teekattel
- Rehvi (väline) möödumismüra
Märgise visuaal sarnaneb tarbija jaoks juba tunutud energiamärgistega kodumasinatel.
Kohustuslik rehvimärgis ei laiene järgmistele kategooriatele:
- Rehvid, mis on toodetud enne 1. juulit 2012
- Taastatud rehvid
- Naastrehvid
- Mootorrattarehvid
- Varurattarehvid
- Eriotstarbelised maastikusõidurehvid
- Võidusõidurehvid
- Uunikumautode rehvid
- Rehvid, mille kiirusindeks on väiksem kui 80 km/h
Rehvimärgis peab olema igal rehvil selgesti nähtav ning vastavaid väärtusi kajastav informatsioon tarbijatele vajadusel ka teistes vormides kergesti kättesaadav. Continental grupi sõidu- ja veoautorehvide EL-rehvimärgise väärtuste on-line andmebaas asub aadressil www.eu-tyre-label.com. Samuti sisalduvad väärtused meie trükitud hinnakirjades, kodulehe rehviotsingus ning müügiarvetel.
Tasub siiski meelespidada, et märgis on rehvivaliku heaks lähtepunktiks, mitte aga lõpliku tõe allikaks: rehvi seisukohalt olulisi omadusi on märksa rohkem ning tihti on nad omavahel pöördvõrdelises seoses. Nii näiteks on põhjamaiste lamellrehvide veeretakistuse ja märjal haarduvuse näitajad oluliselt nõrgemad kui kesk-Euroopa omadel, mis aga ei tee viimaseid esimestest paremateks tõeliselt talvistes teeoludes jne. Seega soovitame parimate valikute langetamiseks jätkuvalt konsulteerida asjatundliku ja usaldusväärse rehvimüüjaga.
SEADUSANDLUSEST
Rehvidele esitatavad nõuded on kehtestatud Teede- ja sideministri 18. mai 2001 määruses nr 50 “Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded”. Allpool on refereeritud olulisemaid sõiduauto rehvidega seotud punkte. Ametliku info saamiseks vaadake kindlasti algallikat:
- Rehvi mõõtmed, kiiruskategooria ja koormusindeks peavad vastama sõiduki valmistaja juhendis ette nähtud näitajatele ja sõidukil kasutatava velje mõõtmetele.
- Rehvi siserõhk peab vastama valmistaja poolt määratud rõhule.
- Sõiduauto, veoauto registrimassiga kuni 3,5 tonni ja haagise registrimassiga 0,75 kuni 3,5 tonni rehvi mustri jääksügavus peab olema vähemalt 1,6 mm. Nimetatud sõidukitüüpide talverehvide mustri jääksügavus peab olema vähemalt 3,0 mm.
- Sõiduki mis tahes teljel ei tohi olla korraga diagonaal- ja radiaalrehve. Sõiduki mis tahes teljel ei ole lubatud kasutada erineva turvisemustri tüübiga rehve. Ühe ja sama mustritüübi mustrijoonis võib olla erinev.
- Taastatud rehve ei ole lubatud kasutada M2, M3 ja N3 kategooria sõidukite ja sõidukite, mille valmistajakiirus on suurem kui 240 km/h esiteljel/rattal.
- Rehvil ei tohi esineda sisemisi ega välimisi koordi läbivaid vigastusi või turvise eraldumist koordist.
- Ei tohi kasutada rehve, mille valmistamise ajast on möödunud rohkem kui 10 aastat.
Eestis on talverehvide (tähistus M+S, MS, M.S. või M&S) kasutamine kohustuslik 1. detsembrist kuni 1. märtsini. Naastrehve võib sõidukil kasutada alates 15. oktoobrist kuni 31. märtsini. Erandina võib talviste tee- ja ilmastikuolude esinemise korral naastrehve kasutada 1. oktoobrist kuni 30. aprillini.
SUVEREHVID
- Suverehvi jääksügavus peab olema vähemalt 1,6 millimeetrit, kuid vesilius on veel turvaline sõita rehviga, mille jääksügavus on vähemalt 4,0 millimeetrit
- Suverehvi muster kulub sõidustiilist ja rehvitüübist sõltuvalt 3 millimeetrini 20000- 40000 km läbimisel
- Uued suverehvid on kasulikum sisse sõita ja alla panna juba sügisel, sellega pikeneb rehvi läbisõit, kuna märtsis- aprillis võivad kuluda sisse sõitmata rehvid kiiremini.
- Pehmem rehvisegu haakub tunduvalt paremini sõiduteega.
TALVEREHVID
- Talverehve peavad kasutama ka haagised, mille registrimass on üle 0.75 tonni, kuid ei ületa 3.5 tonni
- Talverehvi mustri jääksügavus peab olema vähemalt 3,0 millimeetrit, kuid soovituslik on 5,0 millimeetrit
- Talverehvi tähistus rehviküljel on kas “M+S”, “MS”, “M.S” või “M&S”
- Vastavalt rehvitootjate poolt kehtestatud standarditele loetakse talverehviks rehv, millel on kolme mäetipu kujutis lumehelbega keskel
- Uued naastrehvid vajavad “sisse sõitu” – naastude korralikuks fikseerumiseks vältige esimesed 1000 km järske kiirendusi ja pidurdusi